Nekoć se smatralo da 90% osoba s autizmom ima intelektualne poteškoće. Tijekom godina shvatili smo da uobičajeno testiranje inteligencije za neurotipičnu osobu ne može točno odrediti stupanj inteligencije za osobu s poremećajem iz autističnog spektra. Mnoge osobe s autizmom koje su označene kao “nisko funkcionirajuće” iznenadile su društvo svojim sposobnostima i postigle mnogo više nego što se od njih očekivalo. Još uvijek izjednačavamo izostanak vještine govora sa umanjenom inteligencijom i mogućnostima. Nažalost, dijagnozama nas tjeraju da smanjimo očekivanja prema njima, te im pružimo manje mogućnosti za njihov razvoj.
Ne možemo znati koliko je dijete intelektualno sposobno sve dok ono ima značajne osjetilne i komunikacijske poteškoće. Ako pratimo djetetove potrebe, njegov trenutačni oblik komunikacije, i brinemo o njegovom osnaživanju, dijete može odrastati i razvijati se i usprkos tim ograničenjima. Pretpostavimo da dijete ima određene sposobnosti iako trenutno nema usvojene određene vještine. Imajte razumijevanja za njegov način učenja, kakvo je u odnosima i komunikaciji, kako se prilagođava svakodnevnim izazovima, te iskoristite njegove interese kao motivaciju. I što je najvažnije, podignite krajnje ciljeve visoko, a kratkoročne držite u realitetu. Nemojte govoriti “On to ne može i nikada neće moći“. Govorite „Sada ne može, ali može naučiti uz moju podršku“. Dajte mu priliku kao i svakom drugom djetetu. Udružite se za uspjeh i pružite mu vašu podršku.
Postoje mnoge osobe s autizmom za koje se smatralo da imaju velike intelektualne poteškoće, a koje su se kao osobe izgradile i postigle velike uspjehe (upravitelj tehnološkog tima, učitelji, bračni partneri i roditelji, zastupnici osoba s autizmom, odvjetnici, doktori…). Oni i dalje imaju izražene pojedine simptome autizma, ali su u potpunosti sposobne i samostalne osobe. Unatoč preprekama kroz koje su te osobe prolazile, unatoč boli i borbama koje su proživljavale, imale su snage da nam pokažu kako se osoba može uzdignuti iznad dijagnoze i ograničenih očekivanja!
Ne dozvolite da testovi stručnjaka umanje vaša očekivanja. Ako dijete ne savladava određene vještine, promjenite način podučavanja. Nemojte brzati sa pretpostavkom da vaše dijete nešto ne može naučiti. Podučavajte na drugačiji način. Nemojte dijete isključivati iz sudjelovanja u aktivnostima zbog neusvojene vještine. Dozvolite mu da sudjeluje istovremeno mu pružajući odgovarajuću podršku kako bi ono uspjelo. Dajte mu jednaku mogućnost kao što bi dali svakom drugom djetetu. Naša ograničavajuća očekivanja obuzdavaju dijete više nego njegov poremećaj. Neka osjeti mogućnost da razvije svoje vještine. Podržite dijete, ne isključujte ga. Neka sudjeluje, ali pružite mu sigurnost i podršku. Radije mu olakšajte, nego da ga udaljite iz aktivnosti. Mi moramo učiti od djeteta, kao što i ono uči od nas.
Nastavit će se…
Pingback: Osnaživanje djeteta s autizmom – 1. dio | Autizam - jednaki u različitosti
Pingback: Osnaživanje djeteta s autizmom – 3. dio | Autizam - jednaki u različitosti
Pingback: Osnaživanje djeteta s autizmom – 4. dio | Autizam - jednaki u različitosti
Pingback: Osnaživanje djeteta s autizmom – 5. dio | Autizam - jednaki u različitosti
Reblogged this on Autism Candles.
Sviđa mi seSviđa mi se